Referenties
'
Margot ken ik als een bevlogen collega: ze zal er alles aan doen om leerlingen zo goed mogelijk tot hun recht te laten komen.
Ze bereidt haar lessen goed voor, stemt af op de wensen van leerlingen en weet het beste uit leerlingen te halen in een gemoedelijke sfeer.
Tijdens diverse voorspeelavonden bij Artex heb ik kunnen beluisteren en zien dat leerlingen niet alleen heel muzikaal hebben leren spelen,
maar ook dat houding, vingerzetting, aanslag en pedaalgebruik kloppen. Daarnaast vindt ze altijd mogelijkheden tot samenspel: van quatre-mains
tot samenspel met andere musici. Kies je voor Margot, dan kies je voor een vakvrouw!
'
Pauline Folkerts, directeur Artex Kunstenschool Texel 2007-2015
'
Margot is erg flexibel in de keuze van muziek. Je hebt veel eigen inbreng en ze weet dit goed te combineren met theorie en techniek.
Ook is ze erg geïnteresseerd in haar leerlingen.
'
Lieke, leerling
'
Margot in een paar woorden: zeer gedreven, altijd inspirerend om mee samen te werken, barst van de ideeen, goed op de
hoogte van haar vakgebied dat inmiddels veel breder is dan piano spelen alleen, en ontzettend lief
'
Marisca Dittmer, ex-collega muziekles jonge kinderen
'
Margot is een bevlogen pianodocente. Ze is eerlijk, spontaan en direct. Je zult van haar horen wat goed gaat en wat nog beter kan. Met haar tips en
(vinger)oefeningen kan ik mijn pianospel steeds weer verbeteren. Margot is bovenal een mensenmens. Ze luistert naar je pianospel maar ook naar je als persoon.
Zo maakt ze pianospelen een totaalbeleving en kom ik telkens weer met veel plezier naar haar les.
'
Marre, leerling
'
Margot is een hele aardige pianojuf die goed les geeft.
'
Anna, leerling
'
Margot is een lieve juf met een mooie vleugel om les op te krijgen.
'
Kim, leerling
'
Margot is een hele lieve en goede juf en je leert heel veel van haar.
'
Leire, leerling
'
Ik speel nog steeds piano, ik heb laatst weer eens een nieuw stuk erbij gepakt,
en alle stappen gedaan die ik tijdens jouw lessen geleerd heb, maar nooit wilde
doen (noten opschrijven, welke vingers, waar pedaal etc.) en snel dat zo’n stuk
leren gaat zeg! Zegt toch veel als ik na 3 jaar weer eens serieus begin.
'
Friso, oud-leerling
'
Ik heb rond mijn achttiende zo'n 5 jaar lang met veel plezier pianoles gevolgd bij Margot.
Ik herinner mij haar als een gedreven en enthousiaste pianolerares. Zij liet mij kennis maken
met heel veel nieuwe mij onbekende muziek, zoals Debussy, Kabalevski en Haydn. Met Mozart was
ik soms minder blij, omdat het zo moeilijk was, maar ze leerde mij door te zetten en niet op
te geven. Zelf speelde ik het liefst Bach, maar dat stond ze gelukkig ook toe. Al mijn muziekboeken
staan volgekladderd met tal van nuttige speelaanwijzingen, vingerzettingen, en vooral veel 'boogjes',
gelukkig met potlood, zodat het uitgumbaar is! Beroemd, voor sommigen berucht, waren de voorspeeldagen,
waarin je je kunnen voor een groter publiek van familie en medeleerlingen mocht tonen. Deze openbare optredens
zijn, ondanks de zenuwen, heel goed voor je pianospel. Nu ik over de 50 ben, speel ik thuis nog steeds wekelijks
piano op mijn mooie piano, en ervaar ik de ongelofelijke waarde van pianoles (van Margot) te hebben gehad. Muziek
is een ware verrijking in het menselijk leven!
'
Henk van der Meiden, oud-leerling
'
Ik zit nu al vele jaren bij Margot op les en heb nooit spijt gehad dat ik bij Margot
op les ben gegaan. Er zijn momenten geweest dat het moeilijk was om voldoende te kunnen
oefenen of dat ik niet gemotiveerd genoeg was om dit te doen, maar Margot is het iedere
keer gelukt om mij uit die dipjes te krijgen. Margot heeft een manier van lesgeven,
waarbij correcties op het spelen niet demotiverend werken, maar juist motiverend. Ik zit
inmiddels in de zesde klas van de middelbare school. Ik baal hier toch wel van, omdat het
me volgend jaar waarschijnlijk niet meer gaat lukken om nog lessen te volgen bij Margot!
'
Joris, leerling
'
Wat ik nooit vergeten ben uit m'n eerste les zijn jouw woorden: “Het maakt me niet uit,
al speel je Kortjakje, maar je zál me raken!” Dat is waarom ik je zo muzikaal waardeer,
je hebt me muziek leren spelen in plaats van alleen noten en draait muziek daar niet om?
Mensen raken, ik ben je er nóg dankbaar voor.
'
Hilde, oud-leerling
'
Margot Bierman is een fantastische pianodocente die zich met veel liefde inzet voor
haar leerlingen. Ze heeft aandacht voor ieders individuele wensen en in de loop van
de vele jaren dat ze als pianopedagoge werkzaam is, heeft ze zich altijd willen blijven
ontwikkelen. Ik ben een oud-leerling van Margot, als zangeres en dirigente heb ik nog
elke dag profijt van haar lessen. Niet alleen door het bereiken van mijn eigen persoonlijke
pianodoel, het kunnen begeleiden van mij zangleerlingen en koorleden, maar ik heb vooral
ook veel geleerd van haar enthousiaste manier van lesgeven en haar goede opmerkingen en voorbeelden.
'
Sarah Elias, oud-leerling, zangeres en dirigente Sarah Elias
'
Leuke ervaring om als moeder en dochter tijdens duoles piano, de eerste tonen te
spelen en noten te lezen. Margot maakt er voor beide een interessante les van. Genieten!
'
Corinne, leerling samen met dochter Noor
'
Margot geeft onze dochter Melissa ruim 3 jaar pianoles en haar enthousiasme als docent
waarderen wij enorm als ouders. Ook met de vooruitgang die Melissa maakt zijn wij erg
blij. Margot heeft ook echt haar bijdrage geleverd aan het behalen van het theorie-examen
vorig jaar. Het is af en toe best veel om naast school (Melissa zit in de brugklas)
ook nog iedere dag piano te oefenen maar Melissa doet dat met veel plezier. Wij hopen
dan ook dat Melissa nog een aantal jaartjes les van haar mag krijgen.
'
Michel en Monique Gregoire, ouders leerling Kunstenschool Artex Texel
'
Margot heeft alles wat een goede pianodocente nodig heeft: een passie voor het vak,
een prachtige lesruimte en ruime dosis leservaring!
'
Marielle, oud-stagiair en collega Pianodocenten Overleg Alkmaar e.o.
'
Ik heb Margot leren kennen als een gedreven collega-bestuurslid van stichting Feelgood.
In haar rol als voorzitter vormt zij de drijvende kracht. Met haar positieve instelling
weet zij de vrijwilligers te motiveren met als resultaat een jaarlijks, goed georganiseerd
muziekfestival. Haar enthousiasme werkt aanstekelijk.
'
Jim, secretaris FeelGood Festival en stichting FeelGood
'
Met Margot haar lesgeven ervaar ik haar onuitputtelijke passie voor het belang van muziek
in de wereld. Margot geeft mij het gevoel dat ook mijn spel, als beginnend leerling piano,
bijdraagt, mits we serieus omgaan met wat we spelen en werken aan techniek. Het werkt
motiverend dat ik erkend word in mijn proces van pianospelen en niet wat ik allemaal zou
moeten kunnen.
'
Jeroen van der Ham, leerling
'
In de periode dat Margot in de werkgroep ter ontwikkeling van het Landelijk Graadexamen
Systeem zat was er een enorme energie die ons allen inspireerde.
'
Geertje Nooitgedacht, collega en oud-werkgroeplid EPTA LGS
'
Het begeleiden van balletlessen is een vak apart: immers, de pianist dient zich volledig
ten dienst te stellen van de dansers. Een goede balletpianist haalt het beste uit de dansers
naar voren; je werkt groter en springt hoger bijvoorbeeld. Het is helemaal een voordeel als
de pianist de klassieke ballettechniek beheerst. Omdat Margot jarenlang wekelijks mijn balletlessen
volgde, was het werken met haar als leerling èn als begeleidster van mijn lessen altijd een groot genoegen.
'
Guus Wijnoogst, balletdanser en -docent
Guus Wijnoogst was danser en solist bij het Nationaal Ballet van 1961 tot en met 1974. Hij danste vele grote en zware rollen. Bekend is zijn vertolking van de Dood in het ballet de Groene Tafel van Kurt Jooss. Na zijn actieve carrière startte hij in Alkmaar de Nieuwe Alkmaarse Balletschool. Vanaf 1979 bruiste deze balletschool van activiteiten en onder de bezielende leiding van Guus traden de leerlingen op in veel bijzondere voorstellingen (zie video’s op YouTube). In 2005 beëindigde hij zijn loopbaan.